Muzyczne bity inteligencji
seria: Kompozytorzy Europejscy
1. Jan Pachelbel, Kanon D-dur
2. Jan Sebastian Bach, Kantata
,,Jesus bleibet meine Freude“
3. Jerzy Fryderyk Haendel, Menuet z suity ,,Muzyka na wodzie“
4. Antonio Vivaldi, ,, Wiosna” – Koncert skrzypcowy z cyklu ,,Cztery pory roku”
5. Wolfgang Amadeusz Mozart – ,, Wyszły w pole kurki trzy"-
Wariacje na temat francuskiej piosenki ludowej
6. Ludwig van Beethoven, miniatura fortepianowa ,,Dla Elizy" (Bagatela a-moll)
7. Franciszek Schubert, pieśń ,, Ave Maria" w transkrypcji na flet i orkiestrę
8. Fryderyk Chopin, Etiuda opus 25 nr 1 ,,Harfa Eolska"
9. Edward Grieg, ,, Poranek" z suity do dramatu ,,Per Gynt”
10. Johannes Brahms, ,,Taniec węgierski" na skrzypce i fortepian
Kliknij na obraz
Uwaga!
1. Prosimy o naciskanie odtwarzaczy, nie napisów ( napisy są nieaktywne).
2. W przypadku braku dźwięku, prosimy
o odświeżenie strony.
Prezentacja utworów klasycznych metodą Domana
Prezentacja utworów klasycznych metodą Domana to prezentacja:
-10 krótkich fragmentów z podaniem kompozytora i nazwy przed utworem
– ( 3 sesje dziennie przez 10 dni) dla danej serii.
Utwory można prezentować niemowlętom i szkrabom metodą Suzuki poprzez odsłuchiwanie całości:
-1-3 utworów przez kres 7-10 dni,
-3 razy dziennie ( z podaniem kompozytora i nazwy przed utworem ). Nagrania prezentujemy stosunkowo cicho, aby uwrażliwiać słuch dziecka!
Wg Suzuki dzieci powinny słuchać muzyki klasycznej od 0.5 h do 2h dziennie. Zdaniem neurologów natomiast, słuchanie muzyki ponad 1 h dziennie powoduje wzmożoną pracę prawej półkuli mózgowej. Zrównoważyć oddziaływanie muzyki możemy nauką matematyki.
Uwaga!
Nie wolno nakładać dzieciom słuchawek ze względu na brak możliwości kontrolowania na bieżąco dynamiki czyli
poziomu głośności poszczególnych nagrań. Szczególnie szkodliwe są słuchawki - wtyczki, które emitują natężenie dźwięku słyszalne na podobnym poziomie, jak hałas silnika samolotu odrzutowego. Badania udowodniły, że powodują one uszkodzenie mielinizacji nerwów słuchowych.
Muzyczne bity inteligencji - seria: Arcydzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta
1 . Uwertura do opery
,,Wesele Figara" KV 492
2. Serenada nr 10 na instrumenty dęte KV 361 ,,Gran Partita'',
cz. III Adagio (fragment ścieżki dźwiękowej filmu ,,Amadeusz")
3. Sonata fortepianowa nr 16 C-dur KV 545 cz. I Allegro
4. Symfonia nr 40 g-moll
KV 550 cz. I Molto allegro
Uwaga!
1. Prosimy o naciskanie odtwarzaczy, nie napisów ( napisy są nieaktywne).
2. W przypadku braku dźwięku, prosimy
o odświeżenie strony.
5. Aria Królowej Nocy z opery
,,Czarodziejski flet" KV 620
6. Sonata fortepianowa nr 11 A-dur
KV 331 cz. I Alla turca - Allegretto
7. Koncert klarnetowy A-dur KV 622
cz. II Adagio
8. Serenada nr 13 G-dur KV 525
cz,I Allegro ,,Eine kleine nacht music"
9. Requiem d-moll KV 626 Offertorium Domine Jesu Christe
10. Symfonia nr 41 C-dur KV 551
,,Jowiszowa" cz. IV Molto Allegro
Trening słuchu absolutnego przypomina prezentację liczb metodą Domana. Dźwięki prezentujemy podobnie jak liczby prawdziwe: 3 razy dziennie po 10 wysokości. Trening prowadzony bez przerw trwa od około 31 dni (dla trzech oktaw) do około 79 dni (na fortepianie lub pianinie o 8-miu niepełnych oktawach). Pierwsze dziesięć dźwięków prezentujemy przez 5 dni.
Następnie każdego dnia dodajemy jeden dźwięk od góry i jeden dźwięk od dołu odejmujemy wg powyższej listy.
W przypadku przerwy zaczynamy w tym miejscu, w którym nastąpiła przerwa.
Metoda jest 100 % skuteczna w przypadku niemowląt przed 1-m rokiem życia i skutkuje słuchem absolutnym fortepianowym. Instrument ten ma strój temperowany, który nie uwzględnia ćwierćtonów pomiędzy dźwiękami krzyżykowymi a bemolami.
Klawiatura interaktywna internetowej aplikacji do nauki słuchu absolutnego składa się z trzech oktaw: wielkiej, małej i razkreślnej.
Prezentacja wysokości dźwięków odbywa się wg następującej listy:
-
Ten dźwięk to: C wielkie
-
Ten dźwięk to: Cis lub Des wielkie
-
D wielkie
-
Dis lub Es wielkie
-
E wielkie
-
F małe
-
Fis lub Ges wielkie
-
G wielkie
-
Gis lub As wielkie
-
A wielkie
-
Ais lub B wielkie
12. H wielkie
13; c małe
14. cis lub des
15. d rmałe
16. dis lub es małe
17. e małe
18. f małe
19. fis lub ges małe
20. g małe
21. gis lub as małe
22. a małe
23. ais lub b małe
24. h rmałe
25. c razkreślne
26. cis lub des razkreślne
27. d razkreślne
28. dis lub es razkreślne
29. e razkreślne
30. f razkreślne
31. fis lub ges razkreślne
32. g razkreślne
33. gis lub as razkreślne
34. a razkreślne
35. ais lub b razkreślne
36. h razkreślne
37. c dwukreślne, itd.
Muzyka ułatwiająca zasypianie
Wolfgang Amadeusz Mozart - Koncert na flet i harfę KV 299 cz. II Andantino
Fryderyk Chopin - Kołysanka (Berceuse) Des-dur, op.57
Uwaga!
W przypadku braku dźwięku, prosimy
o odświeżenie strony.
Wolfgang Amadeusz Mozart - Kołysanka
KV 350
Karl Ditters von Dittersdorf- koncert harfowy A-dur cz. II Larghetto
NOWE
Jan Sebastian Bach- koncert d-moll na dwoje skrzypiec BWV 1043 cz. II Largo
Ludwig van Beethoven -Sonata op. 13 nr 8
,,Patetyczna" cz. II Andante Cantabile
Robert Schumann - Sceny dziecięce, op.15 nr 7 ,,Marzenie"
Johannes Brahms - Kołysanka
Guten Abend, gut Nacht, Op. 49, No. 4
Georges Bizet - Kołysanka (Lalka) z suity orkiestrowej op. 22 ,,Gry dziecięce"
Piotr Czajkowski - Sceny dziecięce op. 39,
,,Słodkie sny"
Zdenek Fibich - Poemat op. 41 nr 6
NOWE
Jules Massenet - Medytacje z opery ,,Thaïs"
Eric Satie - Gymnopedia nr 1
Karol Szymanowski - Pieśń Roksany z opery ,,Król Roger"
Grażyna Bacewicz- Kołysanka
ABBA - Like An Angel Passing Through My Room (Stereo)
Henryk Mikołaj Górecki - Kołysanka op.49 nr 1
Muzyka do relaksu i zabawy
Tomaso Albinoni - Koncert obojowy d-moll
op. 9 nr 2 cz. II Adagio
Jerzy Fryderyk Haendel - Koncert organowy op. 4 nr 5, cz. II Allegro
Jerzy Fryderyk Haendel - Koncert harfowy B-dur, cz. I Andante Allegro
NOWE
Jerzy Fryderyk Haendel - aria ,,Mi lusinga in dolce affetto" z opery ,,Alcina"
Leopold Mozart - Kasacja G-dur na
orkiestrę i zabawki ,,Symfonia zabawek"
Leopold Mozart - ,,Symfonia zabawek"
wersja II
NOWE
NOWE
Robert Schumann - Sceny dziecięce, op.15 nr 1 ,,W dalekiej krainie"
Piotr Czajkowski - ,,Taniec cukrowej wróżki" z baletu ,,Dziadek do orzechów"
Piotr Czajkowski - ,,Walc kwiatów" z baletu ,,Dziadek do orzechów"
Modest Musorgski - ,,Taniec kurcząt w skorupkach" z cyklu ,,Obrazki z wystawy"
Mikołaj Rimski-Korsakow - Nokturn ,,Światło księżyca" z opery ,,Pan wojewoda"
Camille Saint-Saens - Łabędź
Camille Saint-Saens - koncert harfowy
op. 154 cz. II Moderato
Maurycy Ravel - Introdukcja i Allegro na harfę, flet, klarnet i kwartet smyczkowy
Claude Debussy - Suita bergamaska,
cz. III ,,Światło Księżyca"
Claude Debussy - Światło Księżyca w transkrypcji
na skrzypce solo i fortepian
Claude Debussy - Arabeska w
transkrypcji na saksofon solo i orkiestrę
Klaudiusz Debussy - Poemat symfoniczny Preludium do ,,Popołudnia fauna"
Gabriel Faure - Pavana
Gabriel Faure - Siciliana op.78
na wioloczelę i fortepian
Gabriel Faure - Berceuse (Kołysanka)
op. 16 na flet i fortepian
Aram Chaczaturian - Kołysanka z suity baletowej ,,Gajane"
Igor Strawiński - Kołysanka z suity baletowej ,,Ognisty ptak"
Vaughan Williams - Wzlot skowronka
Gustav Holst - Planety: Wenus, zwiastunka pokoju
Bajka muzyczna w języku angielskim
Sergiusz Prokofiew- ,,Piotruś i wilk" op. 67 - Narracja w języku angielskim: Dawid Bowie
Czas: 28 min.
Sergei Prokofiev
Peter and the Wolf,
Op. 67
Nasze playery umożliwiają zatrzymywanie i kontynuację nagrania,
w celu symultanicznego tłumaczenia
narracji na język polski.
Część I
Czas:5:17
Część II
Czas: 4:14
Część III
Czas: 4:16
Część IV
Czas: 15:23
Part I
This is the story of Peter and the wolf.
Each character in the tale is going to be represented by a
different instrument of the orchestra.
For instance, the bird will
be played by the flute. (Like this.)
Here's the duck, played by the oboe.
The cat by the clarinet.
The bassoon will represent Grandfather.
The wolf by the French horns.
And Peter by the Strings.
The blast of the hunters' shotguns played by the kettle drums.
Are you sitting comfortably? Then I will begin:
Early one morning, Peter opened the gate and went out into the big
green meadow.
On a branch of a big tree sat a little bird, Peter's friend. "All
is quiet, all is quiet" chirped the bird gaily. Yes, all is quiet.
Part II
Just then, a duck came waddling round. She was glad that Peter
hadn't closed the gate and decided to take a nice swim in the deep
pond in the meadow.
Seeing the duck, the little bird flew down upon on the grass
settled next to her, and shrugged his shoulders. "What kind of bird
are you if you can't fly?" said he. To this, the duck replied "What
kind of bird are you if you can't swim?" and dived into the pond.
They argued and argued, the duck swimming in the pond and the
little bird hopping along the shore.
Suddenly, something caught Peter's attention. It was a cat
crawling through the grass.
The cat thought: "The bird is busy arguing, I'll just grab him."
Stealthily she crept towards him on his velvet paws.
"Look out!" shouted Peter and the bird immediately flew up into
the tree, while the duck quacked at the cat, from the middle of
the pond. The cat walked around the tree and thought, "Is it worth
climbing up so high? By the time I get there the bird will have
flown away."
Part III
Just then, Grandfather came out. He was angry because Peter had
gone in the meadow. "It is the dangerous place. If a wolf should
come out of the forest, then what would you do?"
But Peter paid no attention to his grandfather's words. Boys like
Peter aren't afraid of wolves.
But Grandfather took Peter by the hand, locked the gate, and led
him home.
No sooner had Peter gone than a big gray wolf came out of the
forest.
In a twinkling, the cat climbed up into the tree. The duck quacked
and in her excitement jumped out of the pond. But no matter how
hard the duck tried to run, she couldn't escape the wolf,
He was getting nearer, nearer, catching up with her.
Part IV
Then he got her and with one gulp swallowed her.
And now, this is how things stood: the cat was sitting on one
branch, the bird on another, not too close to the cat
and the wolf walked round and round the tree, looking at them with
hungry eyes.
In the meantime, Peter, without the slightest fear, stood behind
the gate watching all that was going on. He ran home, got a strong rope. and climbed up the high stone wall. One of the branches of the tree around which the wolf was walking stretched out over the wall.
Grabbing hold of the branch, Peter lightly climbed over on to the
tree. Peter said to the bird: "Fly down and circle over the
wolf's head. Only take care that he doesn't catch you."
The bird almost touched the wolf's head with his wings while the
wolf snapped angrily at him, this side and that.
How that bird teased the wolf! And how the wolf wanted to catch
him! But the bird was clever, and the wolf simply couldn't do
anything about it.
Meanwhile, Peter made a lasso and carefully letting it down and
down and down, caught the wolf by the tail, and pulled with all his
might.
Feeling himself caught, the wolf began to jump wildly trying to
get loose.
But Peter tied the other end of rope to the tree, and the wolf's
jumping only made the rope round his tail tighter.
Just then, the hunters came out of the woods, following the wolf's
trail and shooting as they went.
But Peter, sitting in the tree, said: "Don't shoot! Birdie and I
have already caught the wolf. Now help us take him to the zoo."
Now just imagine, just imagine the triumphant procession. Peter at
the head. After him, the hunters leading the wolf. And winding up
the whole procession, Grandfather and the cat.
Grandfather shook his head discontentedly. "Well, if Peter hadn't
caught the wolf? What then?"
Above them flew Birdie chirping merrily. "My, what brave fellows
we are, Peter and I! Look what we have caught!"
And if one would listen very carefully, he would hear the duck
quacking inside the wolf, because the wolf, in his hurry, had
swallowed her alive!
Muzyczne bity inteligencji - Seria: Prezentacja brzmienia instrumentów cz. 1
1. Akordeon - Louis Claude Daquin ,,Kukułka"
2. Flet poprzeczny - Claude Debussy ,,Syrinx"
Uwaga!
1. Prosimy o naciskanie odtwarzaczy, nie napisów ( napisy są nieaktywne).
2. W przypadku braku dźwięku, prosimy
o odświeżenie strony.
3. Organy - Jan Sebastian Bach - Toccata i Fuga d-moll, BWV 565
4. Skrzypce - Jan Sebastian Bach - Partita nr 3, BWV 1006
5. Trąbka - Nini Rosso i Guglielmo Brezza ,,Cisza"
6. Kotły - Elliot Carter ,,Marsz" na 4 kotły
7. Kontrabas - Jan Pachelbel, Kanon D-dur w transkrypcji na kontrabas solo (nagranie amatorskie młodego wykonawcy)
8. Obój - temat solo z baletu ,,Jezioro łabędzie Piotra Czajkowskiego
9. Harfa - Bedrich Smetana - Poemat symfoniczny ,,Wełtawa" w transkrypcji na harfę
10. Saksofon - temat solo z ballady ,,Baker Street" Gerry’ego Rafferty’ego (nagranie amatorskie 7-letniego wykonawcy)
10. Saksofon - Gabriel Faure - Pavana w transkrypcji na kwartet saksofonowy - (utwór prezentuje brzmienie saksofonu sopranowego, altowego, tenorowego i barytonowego).
Bity inteligencji - Instrumenty- Karty bity inteligencji do części I prezentacji brzmienia instrumentów do nabycia w zakładce Bity inteligencji
Muzyczne bity inteligencji - Seria: Prezentacja brzmienia instrumentów cz. 2
1. Klawesyn - Jean Philip Rameau ,,Kura"
1. Klawesyn - Louis Claude Daquin ,,Kukułka"
2. Fagot - Jan Sebastian Bach - Partita na fagot solo d-moll, BWV 1013
3. Altówka - Jan Sebastian Bach - Preludium z Suity nr 1 G-dur BWV 1007
4. Puzon - ,,Cwałowanie Walkirii" - temat solo z opery ,,Walkiria" Ryszarda Wagnera
4. Puzon - temat solo z Bolera Maurycego Ravela
5. Fortepian - Fryderyk Chopin - Polonez
op. 40 nr 1, A-dur
6. Klarnet - Jan Sebastian Bach - Presto z Sonaty skrzypcowej g-moll w transkrypcji na klarnet
7. Wiolonczela - Jan Sebastian Bach - Preludium z Suity nr 1 G-dur BWV 1007
8. Ksylofon - Niccolò Paganini - Kaprys nr 24
w transkrypcji na ksylofon
8. Marimba - Ryuichi Sakamoto - muzyka z filmu ,,Wesołych Świąt Pułkowniku Lawrence"
9. Gitara - Ludvig van Beethoven - Sonata fortepianowa cis-moll op. 27 nr 2 ,,Księżycowa" cz. I Adagio w transkrypcji na gitarę (nagranie amatorskie młodego wykonawcy)
10. Waltornia -Jan Sebastian Bach - Corrente z Partity 1013 w transkrypcji na waltornię
11. Werbel - Marsz wojskowy
12. Tuba - ,,Cwałowanie Walkirii" - temat solo z opery ,,Walkiria" Ryszarda Wagnera
Uwaga!
1. Prosimy o naciskanie odtwarzaczy, nie napisów ( napisy są nieaktywne).
2. W przypadku braku dźwięku, prosimy
o odświeżenie strony.
Muzyczne bity inteligencji - Seria: Prezentacja brzmienia głosów ludzkich: sopran, alt, tenor, bas
1. Sopran - Jerzy Fryderyk Haendel, Oratorium ,,Mesjasz",
Aria: But who may abide the day of His coming (Ale kto przetrwa dzień Jego nadejścia)
2. Alt - Jerzy Fryderyk Haendel, Oratorium ,,Mesjasz",
Aria: O thou that tellest good tidings to Zion (Wstąpże na wysoką górę, zwiastunko dobrej nowiny)
3. Tenor - Jerzy Fryderyk Haendel, Oratorium ,,Mesjasz",
Recytatyw : Comfort ye My people (Pociesz mój lud)
Aria: Ev'ry valley shall be exalted (Niech się podniosą wszystkie doliny)
4. Bas - Jerzy Fryderyk Haendel, Oratorium ,,Mesjasz",
Recitatyw: For, behold, darkness shall cover the earth, (Bo oto ciemność okrywa ziemię )
Aria: The people that walked in darkness have seen a great light. (Naród kroczący w ciemnościach ujrzał światłość wielką)
5. Chór 4-głosowy: soprany, alty, tenory i basy -
Jerzy Fryderyk Haendel, Oratorium ,,Mesjasz",
Chór: For unto us a Child is born (Albowiem Dziecię nam się narodziło)
Rymiczne bity inteligencji - seria: Alfabet Morse'a - rozwój percepcji wzorów rytmicznych
a • —
h • • • •
n — •
u • • —
b — • • •
i • •
o — — —
v • • • —
c — • — •
j • — — —
p • — — •
w • — —
d — • •
k — • —
q — — • —
x — • • —
E •
l • — • •
r • — •
y — • — —
f • • — •
m — —
s • • •
z — — • •
g — — •
t —
Prezentacja Metodą Farnswortha polega na nauce z nieco zredukowaną szybkością, zachowuje się wprawdzie oryginalny czas wybrzmiewania znaku, ale wydłuża się odstęp pomiędzy znakami. Osoba ucząca się za pomocą tej metody od razu słyszy prawidłową – szybką – melodię znaku, zaś nieproporcjonalnie i przesadnie wydłużony odstęp pomiędzy znakami pozwala umysłowi zaznajomić się z melodią właściwą każdemu znakowi i przyswoić ją tak, by później była automatycznie przez niego rozpoznawana.
Metoda Kocha – polega na prezentacji kodu Morse’a od razu z pełną, docelową prędkością. Nauka polega na słuchaniu początkowo zaledwie dwóch znaków, gdy uczeń wychwytuje różnicę pomiędzy nimi i jest w stanie zanotować je w 90% poprawnie, dodaje się kolejny znak. I tak aż do osiągnięcia pełnego zestawu znaków.
Polecamy prezentacje Metodą Domana/Farnswortha wraz ze wskazówkami mtodycznymi w opisie filmów tu:
Muzyczne bity inteligencji - to wybór dźwiękowych bitów inteligencji zestawiony w seriach do odtwarzania techniką bitów inteligencji (Metodą Domana) oraz Metodą Suzuki.